Selvkjørende elbuss i Hamar

I forbindelse med Europeisk mobilitetsuke som ble arrangert 16. - 22. september 2017, i over 2000 byer i hele Europa, var det mulig å prøve selvkjørende elbuss i Hamar sentrum. 

Morgendagens teknologi er her allerede og har nå satt sine spor i Hamars gater. Den selvkjørende og miljøvennlige bussen hadde passasjerer på så og si hver tur og hadde totalt 650 passasjerer i løpet av de to dagene den gikk i Storgata.

Bussen ble leid inn gjennom et samarbeid mellom Hedmark Trafikk, Statens vegvesen, Hamar kommune og Eidsiva Strøm men bare som en test ettersom lovgivning foreløbig ikke tillater førerløse busser. Lovverket skal opp i Stortinget i oktober så muligheten for å se flere slike busser på veiene i 2018 er absolutt til stede.

Så hva kan slike førerløse busser brukes til?

Direktør i Hedmark Trafikk, Arne Fredheim, og ordfører Einar Busterud har testet bussen og mener bussen egner seg spesielt godt som en tilbringertjeneste for eksempel til og fra togstasjonen. Den er også fin til korte reiser innenfor sentrum og omkringliggende områder eller når man skal hjem med tunge handleposer. Når man tenker helhetlige løsninger sammen med sykkel, bil og båt, begynner det å bli veldig interessant.

Selvkjørende minibusser kan bli en løsning på køproblemene rundt byene, og potensielt spare oss for store veiutbygginger og forurensing. Det tror Olav Madland i Acando, som jobber med å få selvkjørende minibusser på veiene i Norge.

Ez10 med Ordføreren i Hamar Ordfører i Hamar, Einar Busterud, foran EZ10 elbussElbussen, som går under navnet

Easymile EZ10, er eid av franske Robosoft Technologies. Sammen med Acando i Norge, har de nå realisert prosjekteri flere byer som har fått oppleve selvkjørende elbusser. Elbussen er av typen Easymile EZ10, er en selvkjørende minibuss med inntil 14 timers kjøring per lading med normal bruksfart på 25 kilometer i timen. Den drives med 100% fornybar energi. Rundt bussen er laser- og kamerabaserte sensorer som har en rekkevidde på 40 meter. Dette sørger for oversikt over omgivelsene. I tillegg benytter bussen GPS. Den kan kun brukes i urbane områder, og ikke på motorvei.