Korona-situasjonen: Spørsmål og svar om strøm

Korona-pandemien skaper stor usikkerhet, og ulike konsekvenser for mange. Her er noen aktuelle spørsmål og svar.

Hva gjør jeg dersom jeg har problemer med å betale regningen?

Da kontakter du strømleverandøren din og/eller eventuelt banken din. Som kraftleverandør vil vi vurdere situasjonen din og se på hvilke løsninger vi kan tilby for å imøtekomme ditt behov. Vårt mål er alltid å finne en løsning som passer deg som kunde.

Hvordan blir strømregningen min seende ut fremover?

Som alle strømleverandører kjøper vi inn strøm til deg på Nord Pool. Der settes strømprisen time for time, basert på tilgang og etterspørsel etter strøm. For tiden er det mer snø og vann i fjellet enn på lenge, samtidig som det har vært varmere enn normalt. Det vil si at tilgangen på strøm er betydelig større, og etterspørselen etter strøm er lavere enn normalt. Dette gir lavere spotpriser, noe som åpenbart kommer deg som kunde til gode dersom du har et strømprodukt som er basert på spotpris, slik som for eksempel InnlandsSpot.

Strømprisen du får på regningen din har blitt lavere for hver måned i år, og i mars er den mer enn halvert siden desember (omlag 60-65 % lavere pris). Hvordan dette vil påvirke din strømregning, er naturligvis avhengig av hvor mye strøm du bruker. Ved et månedsforbruk på eksempelvis 1500 kWh vil 30 øre lavere strømpris redusere regningen med 450 kroner.

Vårt bidrag i dugnaden er å gjøre en god vurdering av hvordan vi kan hjelpe de som trenger det mest, på den beste måten. Vi oppfordrer derfor til å ta kontakt med oss, hvis du trenger tilrettelegging i en overgangsfase. Vi kan tilby nedbetaling, betalingsutsettelse og individuelle vurderinger. 

Hva kan jeg gjøre for å få lavere strømregning?

Mindre forbruk = lavere regning. Det finnes en rekke sparetiltak en enkelt kan gjøre for å redusere strømforbruket. Sjekk for eksempel ut denne artikkelen her: Enkle og smarte strømsparetips

Hvilken strømavtale bør jeg ha?

Spotprisavtaler har historisk sett vært rimeligst over tid, og er det Forbrukerrådet anbefaler. Spotprisen er lik for alle kraftleverandører. Det som skiller de ulike spotprisavtalene er påslaget og/eller fastbeløpet per måned.

Hva betaler jeg egentlig for?

Kun 1/3 av det du betaler er kostnader knyttet direkte til forbruket ditt. De resterende 2/3 er nettleie samt skatter og avgifter til staten, deriblant myndighetspålagte elsertifikater. Nettleien er det nettselskapet ditt som bestemmer, denne prisen kan derfor strømleverandøren din ikke gjøre noe med. 

Av ulike grunner er jeg usikker strømavtalen min. Hva gjør jeg?

Dersom du av ulike årsaker er usikker på strømavtalen din eller har spørsmål til denne, kan du enkelt sjekke Min Sidefor mer informasjon, eller du kan ta kontakt med vårt kundesenter via vårt kontaktskjema på chat eller på telefon 62 12 32 62.

Vi svarer gjerne på det du måtte lure på og gjør det vi kan for å tilrettelegge best mulig for deg og din situasjon. Vi forstår at dette er en krevende tid for mange, og vi ønsker å gjøre det vi kan for å bedre din tilværelse. Ikke nøl med å ta kontakt.

Kraftforsyningen er godt rustet for situasjoner som dette

Kraftforsyningen i Norge er godt rustet mot sykdomsutbrudd slik vi nå opplever. Driften av strømnettet i landet går som normalt, med noen tilpasninger for å ta høyde for at situasjonen kan utvikle seg. Les mer om dette i denne artikkelen.

Hos Eidsiva Energi holder kundesenteret åpent som normalt. Store deler av selskapet jobber fra hjemmekontor, for å sikre avstand mellom de ansatte. De som sitter i kundefront er organisert på en slik måte at de skal kunne betjene kundene på best mulig måte, og tilbakemeldingene hittil er at dette fungerer bra.